КВАРТЕТ
“ПЛОВДИВ"
Той решава да създаде квартет от талантливи народни певици, за да участва с него на Конкурса за камерна музика на името на известната тракийска народна певица Атанаска Тодорова през 1999 година в Чирпан. Талантливите студентки от АМТИ - град Пловдив Яница Русева, Галя Петрова, Пепа Гривова и Теменужка Минчева участват с две песни, обработки на Ради Радев и печелят Първа награда измежду 45 камерни състава от цяла България. Тези песни са "Манда" и "Кирчо на кьошка седеше". Това е едно обещаващо начало за младия състав, който тогава носи името "Пенелопа". През 2000 г. той се преименува на квартет "Пловдив", а в състава му влизат новите певици: Румяна Филкова, Женя Казакова, Соня Найденова и Галя Петрова, която работи в квартета от неговото създаване. В репертоара на квартет "Пловдив" се изпълняват произведения на Филип Кутев, Стефан Мутафчиев, Иван Спасов, Пламен Арабов, Ради Радев. Емблема на квартета е пиринската автентична народна песен "Турчин робиня караше", обработка на Ради Радев. >> |
Това е първият фолклорен състав, който е изпълнил обработени каракачански песни в изпълнение на солистката Пепа Гривова. Квартет "Пловдив" има реализиран компактдиск, който все още не е тиражиран, осъществил е записи с Оркестъра на БНР с диригент Христофор Раданов, както и записи с гръцката джаз певица Вики Алмазиду. БНТ е заснела филм за квартета, в който те участват с песните: "Турчин робиня караше", "Три каракачански песни" и "Пиленце пее".Ръководителят на състава Ради Радев е възпитаник на СМУ в град Котел и е бил стипендиант на специално учредена стипендия в памет на големия български диригент и композитор Филип Кутев. След това е студент в Курса по дирижиране и композиция на доцент Стефан Мутафчиев. Понастоящем работи като концертмайстор в ансамбъл "Тракия", преподавател в АМТИ – Пловдив и композитор в БНР. Носител е на трета награда на Втория международен конкурс по композиция на името на Иван Спасов. За читателите на "Тони топ-фолк", той сподели: "За мен българската народна музика е същността на живота ми. Тя има невероятна философия. Мисля, обаче, че народната ни музика ще има бъдеще само тогава, когато се утвърди като основен държавен приоритет и когато се поднася на публиката по един по-нов и по-съвременен начин"!
Антон Гърдев
|